achterzijde balk

    Home   |   Nieuws   |   Wie ben ik   |   Verslagen  |   Media  |   Agenda   |   Sponsors   |   Links   |   Gastenboek  |  Contact


Genk BMC2 14-04-2011

Tweede wedstrijd Belgian Max Challenge

Dit weekeinde was de tweede wedstrijd voor het Belgisch kampioenschap in Genk, dus anders dan in voorgaande jaren want dan moesten we naar Kerpen. Dit keer hogere verwachtingen, want alles was toch weer goed voorbereid, de aanhanger had nieuwe banden (us die konden niet meer ontploffen) en Kevin was inmiddels gewend aan het rijden in een Senior-kart. Hij had toch wel veel getraind om ook zijn nekspieren wat te verbeteren, en ook liep hij niet meer te klagen over krampen in zijn handen vanwege het remmen. Ook nu weer vrijdag en zaterdag trainen en zondag de wedstrijd. Alleen ging het op vrijdag niet helemaal goed want de eerste stint kwam Kevin niet verder dan een 58-tigger. Bleek dat de baan zo traag was dat vrijwel iedereen deze tijden reed. Later op de dag werd het allemaal wat beter, maar toen sprong er een borgveer in de motor van Kevin, waardoor alle tanden van de tandwielen af braken. Dus een set tandloze tandwielen, en Kevin die voor de derde keer die dag van achter op het circuit afgehaald moest worden. Een moedeloze dag die voor verbetering vatbaar was.

Alleen gaf deze dag ook de nodige moeilijkheden, want hoewel Kevin goed op weg was en goede tijden zette, werd hij door een of andere koekenbakker van de baan gereden. Deze rijder vloog recht over de kart van Kevin, reed de voorspoiler er finaal af en Kevin die in de kart bleef zitten, piepend dat hij zijn knie niet kon bewegen. Gelukkig stonden er een aantal monteurs van GKS op dat moment te kijken, en die snlede hem te hulp. Zij trokken de kart van de baan waar Kevin nog in zat, en hielpen mee de kart op de pitskar te zetten. Zo hebben we Kevin naar de camper gebracht. Een opgezwollen en stijve knie die maar pijn bleef doen, dus hebben we Kevin naar het ziekenhuis gebracht. Daar werd de knie van Knie in een of ander drukverband gezet, en het advies was om 2 weken niet te sporten. Maar de volgende dag wilde Kevin toch rijden, dus werd de kart weer opgebouwd, kreeg zelfs nieuwe spoilers en stickers op de kart zodat deze er als nieuw uitzag.

Nieuw kartje voor Kevin....

Kevin met kart

Ook nu weer net als de vorige keer een vrije traing, tijdtraining, 3 manches van 8 ronden en een A- en B-finale. Kevin zou in principe in de A-finale kunnen rijden, maar hij had nog behoorlijk last van zijn knie. Deze sloeg tegen de tank als hij reed, en dat gaf niet zo'n fijn gevoel. We zouden ook gaan kijken hoe lang Kevin kon rijden en eventueel gaan stoppen als er niet te rijden was door de pijn.

De tijdtraing was niet zo denderend, want Kevin reed erg terughoudend. Was laat met inhalen, deed dit halfslachtig en liet zich ook ophouden. Maar reed in zijn groep een 17de tijd en die zou de startpositie worden voor de 3 manches.

De eerste manche was de start niet erg goed want Kevin viel terug naar een laatste plaats. Ook het inhalen ging niet denderend, en Kevin eindigde op een 19de plaats. Al met al bleek de crash toch de nodige indruk te hebben achtergelaten want in een gesprek na deze manche bleek dat Kevin eigenlijk bang was om weer een dreun op zijn knie te krijgen door een crash. Er werd gewerkt aan een oplossing want Kevin kon niet rijden met dat drukverband dat we hadden gekregen want dan paste hij niet in zijn pak. En een oplossing hadden we na de tweede manche.

1ste manche

Met een pijnlijke knie in de eerste manche.....

De tweede manche was eigenlijk een zelfde als de eerste manche, want ook nu viel Kevin terug naar de laatste startplaats. Maar nu begon hij toch beter te rijden en begon scherper te rijden. Dit keer wel het uitremmen, en het aangaan van gevechten, maar soms ook twijfel bij aansnijden van bochten en uitremacties. Toch werd Kevin 17de en hij kreeg nog een plaats cadeau vanwege een diskwalificatie van een van de tegenstanders, dus een 16de plaats.

Voor de derde manche hebben we de knie van Kevin ingepakt met Armaflex, een soort schuimrubber dat wordt gebruikt voor isolatie van koelinstallaties. Dit ging qua rijden een stuk beter want Kevin had nu minder last van zijn knie. Alleen regende het even vlak voor de start en bij de start vlogen er ongeveer 12 rijders van de baan, waardoor kevin ook van de baan gekegeld werd. Gelukkig kreeg hij een duwtje van een van de andere rijders en kon hij in de achtervolging. Dit keer een 17de plaats want er ging veel tijd verloren bij de crash. Voor Kevin betekende het dat hij in de B-finale zat, maar mocht vertrekken van een 5de plaats. Had hij 3 punten minder gehad dan zat hij in de A-finale.

B-finale

Wedstrijd in de B-finale....

In de B-finale ging het weer eens ouderwets goed. De start was goed, want Kevin stoomde in de eerste honderden meters al naar een 2de plaats. Daar ging hij het gevecht aan met de voorste rijder, een Engelsman. Het was een scherp en fair gevecht want dan lag Kevin weer voor, en dat weer de Engelse rijder. Dit heeft een groot deel van de wedstrijd geduurd, en Kevin kon op een gegeven moment zelfs weg lopen. Maar door een te hoge bandendruk moest Kevin weer wat inleveren en en door het gevecht om de eerste plaats kon nummer drie en vier zelfs dichterbij komen. Doordat de kart nu aan de voorzijde begon te glijden, viel er af en toe een gat aan de binnenzijde, waardoor de twee andere rijders binnendoor konden steken. Kevin finishte op een vierde plaats want hij kon deze rijders wel bijhouden, maar door het onderstuur kon hij niet goed aanvallen. Er had zeker meer in gezeten, maar op het einde van de wedstrijd had de kart veel last van onderstuur en liet Kevin wat gaten vallen. Dat het een goede wedstrijd was geweest bleek wel uit de tijden, want Kevin had maar 0,1 seconde langzamer gereden als snelste ronde dan de snelste tijd in zowel de A- als B-finale. en met de tijden die gereden werden in de B-finale, hadden de eerste 5 rijders de plaatsen 2 tot en met 6 gehad in de A-finale. Dus qua finales deze de tijden niet voor elkaar onder. In elk geval kreeg Kevin de felicitaties van Dirk van der Pol, die heel tevreden was geweest over het rijden van Kevin in de finale.

In de tussenstand is Kevin inmiddels wel gestegen naar een 44ste plaats, dus een fikse verbetering zit er wel in. Volgende race 24 juni.